Dzisiaj pokażę wam jak w 10 krokach zainstalować oraz skonfigurować serwer OpenFire, tak aby uwierzytelniał użytkowników za pośrednictwem LDAP\’a.
Pobieramy interesującą nas wersję instalatora ( Windows, Unix, Mac ) ze strony producenta. Instalacje serwera OpenFire nie jest trudnym zadaniem – zakładam, że wszystko przebiegło pomyślnie i pod adresem http:\\ip_servera:9090, czeka na was kreator instalatora 🙂 W przypadku systemów z rodziny Windows z włączoną zaporą pamiętajcie o odblokowaniu portu 9090 ( konsola do zarządzania ) oraz 5222 ( xmpp ).
Wstępna konfiguracja step by step:
Testowa konfiguracja:
Nazwa domeny: dgm.local
Nazwa kontrolera domeny: zie-srv-pdc
Konto administratora: administrator@dgm
OU grup użytkowników: dgm.local/Zielonki/
Krok 1:
Wybieramy język instalacji – Polski
[singlepic id=8 w=320 h=240 float=center]
Krok 2:
Domena – nazwa kontrolera domeny, Port konsoli – zostawiamy domyślne.
[singlepic id=9 w=320 h=240 float=center]
Krok 3:
Ustawienia bazy danych – Wbudowana baza danych ( najszybsze rozwiązanie ). W przypadku wyboru Standardowe połączenia z bazą danych, należy podać parametry dostępu oraz nazwę hosta, na którym jest uruchomiona baza dancych.
[singlepic id=10 w=320 h=240 float=center]
[singlepic id=11 w=320 h=240 float=center]
Krok 4:
Profile Settings – Directory Server ( LDAP )
[singlepic id=12 w=320 h=240 float=center]
Krok 5:
Profile Settings: Connection Settings:
Server Type: Active Directory
Host: zie-srv-pdc
Base DN: dc=dgm, dc=local
Administrator DN: administrator@dgm
Password: Tutaj wpisujemy hasełko admina 😉
[singlepic id=13 w=320 h=240 float=center]
Testujemy wprowadzone dane, jeżeli wszystko będzie ok to otrzymamy komunikat \”Status: Success!\”
[singlepic id=14 w=320 h=240 float=center]
Krok 6:
Profile Settings: User Mapping:
W najprostszej konfiguracji zostawiamy wszystko tak jak jest.
[singlepic id=15 w=320 h=240 float=center]
Krok 7:
Profile Settings: GroupMapping:
Interesują mnie wszystkie grupy, które w nazwie mają słowo Zielonki
Group filter: (&(objectClass=group)(cn=Zielonki*))
Po kliknieciu Test Settings powinny pokazać się grupy, które spełniają nasze wymagania.
Krok 8:
Jeżeli wszystko udało się poprawnie skonfigurować to będziemy mogli zalogować się do konsoli administracyjnej, przy użyciu konta administrator.
[singlepic id=17 w=320 h=240 float=center]
Krok 9:
Po zalogowaniu, wita nas piękna strona główna, z której przemieszczamy się szybko do zakładki Użytkownicy/Grupy, a następnie przechodzimy do Ustawień Grup. W naszym przypadku mamy 3 grupy, które nas interesują ( Zielonki_Administracja, Zielonki_Telemarketer, Zielonki_Reszta). Listę każdej z tych grup musimy udostępnić dla wszystkich użytkowników, dlatego po kliknięcie w nazwę grupy wybieramy:
[singlepic id=1 w=320 h=240 float=center]
[singlepic id=2 w=320 h=240 float=center]
[singlepic id=3 w=320 h=240 float=center]
Enable contact group sharing, oraz:
Zaznaczamy: Share group with additional users i wybieramy \”All Users\”
[singlepic id=4 w=320 h=240 float=center]
Czynność wykonujemy dla każdej grupy, którą chcemy mieć w u wszystkich na Liście kontaktów by default 😉
Krok 10 – Ostatni:
Instalujemy klienta jabbera – np. Spark, łaczymy się do serwera podając nazwę użytkownika, hasło oraz adres serwera. Po zalogowaniu będziemy można zobaczyć efekt naszej pracy, czyli działający komunikator z pre-definiowaną listą kontaktową dla każdego użytkownika.
Spolszczenie do komunikatora Spark:
Plik ze spolszczeniem spark.jar, trzeba podmienić za \\Program Files\\Spark\\lib\\spark.jar – uruchomić ponownie komunikatora, wybrać język polski i po kolejnym uruchomieniu programu można cieszyć się spolszczoną wersję Sparka 😉
Autorem spolszczenia jest Pan Jacek Piechnik
[singlepic id=18 w=320 h=240 float=center]
[singlepic id=19 w=320 h=240 float=center]
Podsumowanie:
W dzisiejszym wpisie przedstawiłem podstawową konfigurację firmowego komunikatora, które zastępuje komercyjne rozwiązania takie jak Office Communication Server.
Zalety korporacyjnego komunikatora:
– swobodna komunikacja w czasie rzeczywistym
– swobodna wymiana plików, bez konieczności używania poczty, serwera plików, ftp itd…
– prosta konfiguracja i administracja
– blokada komunikacji z serwerami zewnętrznymi
W razie problemów z instalacją bądź konfiguracją zachęcamy do komentowania – postaramy się pomóc 🙂